Az eredeti Easy Star építési leírás
elkészültének 2005.05.26.-ai dátuma óta jónéhány akkumulátorcsomagot sikerült lemeríteni a géppel.
A levegőben töltött idő felszínre hozott pár dolgot, amivel részben módosítani,
részben kiegészíteni kellett a modellt. Így ezt a leírást is kibővítem ezekkel
a módosításokkal.
Az Easy Star bemutatásától most eltekintek, mivel ez több
helyen részletesen megtalálható. Különösen részletes adatok vannak a www.detract-online.de/easystar/?lang=en
oldalon. A készlet összerakása előtt érdemes ide ellátogatni.
A gép gyári
adatai:
Fesztávolság |
1370 mm |
Teljes hossz |
917 mm |
Törzs hossza |
870 mm |
Repülősúly 400-as motorral
6 cella AA-s akkumulátorral |
680 gramm |
Hordfelület |
24 dm2 |
Felületi terhelés |
28 g/dm2 |
Egy pár fotóval bemutatom,
hogy én miként raktam össze ezt a saját Easy Star-omat.
A motorbeépítése 1:
A motorbeépítésnél nem igazán tetszett a fix
beragasztás ajánlása, ezért arra törekedtem, hogy a motor kiszerelhető legyen.
Ennek első lépéseként a motor elektromos kábeleinek egy új vájatot csiszoltam a
bal törzsfélbe,
amin akkor is végig lehet vezetni a kábelt, ha a két törzsfél össze van ragasztva. A vájat végül is az eredeti
kábelbefogadó nút megnagyobbításával, és meghosszabbítása. Mivel az átvezetett
kábel így beleütközne a kabintető hátsó részébe, abba is bele kell csiszolni a
kábel elvezetését biztosító csatornát.
Ezeket a munkafázisokat
mindenképp csiszolással végezzük, mert ha vágnánk, az így keletkező éles szélű
repedések mentén széthasadhat a törzs anyaga a használat során fellépő
erőhatásoktól. A kabintető csiszolásához a legmegfelelőbb szerszám a hengeres
ceruzára tekert közepes finomságú csiszolóvászon.
A farokreősítés:
A farokrésznél a
két törzsfél belsejében gyárilag is ki van alakítva az
erősítő rúd helye, de ezt a rudat nem mellékelik a készlethez, és az
összeállítási rajz sem tesz róla említést. Ide egy 8 mm külső átmérőjű 0,5 mm falvastagságú szénszálerősítésű
csövet ragasztottam. A cső méretének megfelelőre kellett csiszolni az eredeti
bemélyedést. Ez az előbb ismertetett technikával csináltam,
csak most a széncsőre tekertem a csiszolóvásznat.
Az oldalkormány:
Az oldalkormány méretét és beépítési módját
is megváltoztattam. Először is az oldalkormány függőleges vezérsík felé eső
vonalát felrajzoltam egy 4 mm vastagságú depron
lemezre. Itt arra kell ügyelni, hogy az új oldalkormány a lehető legjobban illeszkedjen
a függőleges irányfelülethez. Ezt követően megrajzoltam az oldalkormány hátsó
részének új, ívelt alakját, és kivágtam azt. Az oldalkormány elkészítésénél
bármilyen forma választható, de arra ügyelni kell, hogy a magassági
kormánylapot ne akadályozza majd a mozgásában.
Célszerű egy kis anyagot rajta
hagyni az oldalkormányon, hogy a felszerelés után a függőleges vezérsíkhoz
lehessen csiszolni. Az új oldalkormányt két műanyag zsanérral rögzítettem a
helyére, miután az eredetit eltávolítottam.
A szervók beépítése:
A szervókat sem az eredeti ajánlás szerint
építettem be, hanem egy-egy műanyag szervotartóba
lettek elhelyezve. A szervotartókat a törzshöz
csavaroztam. A csavarok biztos tartása érdekében 10 mm
hosszúságú, 3x3 mm-es balsa tipliket nyomtam
és ragasztottam a habanyagba.
A boltban vásárolható szervotartót egy kicsit át kell alakítani az Easy Star-ba
építéshez. A piros nyíllal jelölt helyen ki kell vágni, mert a mozgatórudak be vannak sűlyesztve
a törzsbe, és ha ezen a helyen nem vágjuk ki a szervotartót,
akkor a rudazatot nem lehetne bevezetni a szervo mozgatókarjához.
A motorbeépítése 2:
A motor beépítésének folytatása, hogy a 8 mm
átmérőjű szénszálerősítésű csőből levágtam egy
darabot, és a végébe egy szárnyfelfogató nylon 3-as anyát illesztettem.
1 mm-ert
kellett leesztergálni a műanyag anyából, hogy a csőbe lehessen nyomni. Az anyát
be is ragasztottam CA ragasztóval. Az így kapott alkatrészt belenyomtam a
habanyagba a motortartó alatt, ügyelve arra, hogy a széncső középvonala
párhuzamos legyen a motortengellyel, majd CA ragasztóval beragasztottam. Ezt
követően egy másik 3-as nylon szárnyfelfogató anyát ragasztottam a motortartó
tetejére epoxi gyantával és
amikor a ragasztó kikeményedett egy kis hadanyag darabot ragasztottam rá, amit
formára csiszoltam.
Ezután elkészítettem a
motortartó lemezt 1,5 mm-es rétegelt lemezből. Erre M
2,5-ös csavarokkal felcsavaroztam a motort (a
készletben lévő Permax 400-as motort), majd a lemezt
a helyére rögzítettem két M3-as nylon csavarral. A motoron lévő két lyukba
gyárilag van két menet vágva. 2,5 mm-es csavarokat
elég nehéz beszerezni, de a kisebb méretű elektromos sorkapcsokban (népszerű
nevén „csoki”-ban) ilyen csavarok rögzítik le a vezetéket, így ebből a
szerelvényből kinyerhető a szükséges alkatrész.
Így a motor bármikor
cserélhető, kiszerelhető a helyéről. A motor elektromos vezetéke is könnyen
kihúzható a törzsből, és oda vissza is dugható.
A repítések során pilótatanoncok is tanultak
leszállni a géppel, és ekkor történt egy „keményebb” leszállás mit a motortartó
lemez nem bírt ki. A hirtelen lassuláskor nem bírta megtartani a nehéz 400-as
motort és egyszerűen kettétört. Ezért egy újabb lemezt készítettem, de most már
2 mm-es rétegelt lemezből. A motortartó lemez törése ezt követően többet nem
következett be. Az alábbi képen a vastagabb motortartó lemez látható
felszerelve.
A szárnyrögzítés:
Néhány óra repülés után, főleg, ha egy kicsit
„keményebben” nyomjuk a botokat a szárnytövek csatlakozásai
kikopnak, kilazulnak. Ennek következtében a félszárnyak egymáshoz és a törzshöz
képest is elmozdulnak. Ez különösen akkor válik feltűnővé, ha nagy sebességű
szűkebb manővereket repülünk a géppel. A két félszárny elmozdulását megelőzendő
egy mágneses kapcsot építettem be. Az egyik félszárnyba egy erős korong alakú
mágnest (a képen a felső) a másik félszárnyba pedig
egy nagy átmérőjű acél alátétet (a képen az alsó) ragasztottam. A mágnest és az
alátétet az anyag vonaláig sűlyesztettem be, és a
közepükbe a biztos tartás végett egy-egy kúposra hegyezett fenyő „szöget”
nyomtam, majd az egészet CA ragasztóval beragasztottam. A ragasztó száradása
után a fa „szögeket” is a szárny vonalával egybe csiszoltam. Ez a pótlólagosan beépített mágneses kapocs
már megfelelően biztosítja a félszárnyakat, és azok nem tudnak elmozdulni.
A megfelelő erősségű és alakú
mágnes számítógép DVD meghajtóból lett kitermelve. Ennek hiányában más alakú
erős mágnes is megfelelő lehet, de a legkönnyebben, és stabilan rögzíthető a
középen lyukas korong alakú.
Még annyiban tértem el a
gyártó által megadottaktól, hogy a törzset sárgára festettem. Részben azért,
hogy az átalakítások ne legyenek annyira feltűnőek, részben
azért mert nem tetszett a fehér törzs.
A kész gép fotói:
SRY MODEL 2005.05.26.
Módosítva és kiegészítve 2005.05.30.