Antik
repülőmodellek
2009
antik modellek
– szabadonrepülő kategóriák
– rádióirányítású kategóriák
MAGYAR MODELLEZŐ
SZÖVETSÉG
A szabályzat előző,
2007-es kiadásához képest megváltozott részeket
dupla függőleges vonal jelzi a jobboldalon.
TARTALOM
Antik repülőmodellek
– magyar szabályzat – 2008.................................. 4
A.1 Meghatározás................................................................................................. 4
A.2 Antik repülőmodellek általános jellemzői........................................................... 4
A.3 Osztályozás................................................................................................... 4
A.3.1 AF
osztály – Szabadonrepülő modellek.................................................. 4
A.3.2 ARC
osztály – Rádióirányítású modellek................................................. 4
A.4 Építési előírások............................................................................................. 4
A.4.1 Általános
követelmények....................................................................... 4
A.4.2 Az
építés értékelése............................................................................. 5
A.4.3 Engedélyezett
változtatások.................................................................. 5
A.4.4 Nem
engedélyezett változtatások........................................................... 5
A.5 Versenyszabályok........................................................................................... 5
A.5.1 Általános
szabályok.............................................................................. 5
A.5.2 Vitorlázó
startberendezés...................................................................... 6
A.5.3 Hivatalos
repítések, kísérlet................................................................... 6
A.5.4 Repítési
feladatok................................................................................. 6
A.5.5 Értékelés............................................................................................. 7
Antik modellnek olyan repülőmodell minősül, amely egy 1951-ig készült vagy tervezett modell méret és anyaghű utánépítése.
Maximális hordfelület......................................................... 150. dm2
Maximális tömeg.................................................................. 5. kg
Maximális felületi terhelés.................................................. 100. g/dm2
Dugattyús motor maximális lökettérfogata............................. 10. cm3
Dugattyús
motorhoz áttétel nem használható.
Szárnyfelületi terhelése minimum................................... 30. g/dm2
Elektromotoros modellek min. szárnyfelületi terhelése......... 24,4. g/dm2
Max. zajszint 3 méter távolságból mérve............................... 96. dBA
A szárnyfelületi terhelést úgy kell
kiszámítani, hogy a modell grammban mért súlyát osztani kell a szárny dm2-ben mért függőleges vetületével.
A
modellen fel kell tüntetni a HUN országjelzést, és az MMSZ tagsági számot.
A
versenyeken résztvevő antik modellekre adatcímkét kell ragasztani az alábbi
tartalommal:
Modell neve Kategóriája Tervezés éve
Tulajdonosa Telefonja
Bélyegző
A.3.1 AF osztály – Szabadonrepülő modellek
Kategóriák: AF1A – Vitorlázó
modellek
AF1B – Gumimotoros modellek
AF1C – Motoros modellek dugattyús vagy
elektromotorral.
A.3.2 ARC osztály – Rádióirányítású modellek
Kategóriák: ARC1a – Vitorlázó
modellek 1200 mm fesztávolságig (ifjúságiak részére)
ARC1b – Vitorlázó modellek kötetlen fesztávolsággal
ARC2a – Texaco motoros
modellek dugattyús motorral
ARC2b – Motoros modellek elektromotorral, max. 2 cella LiPo, vagy 7 cella NiCd vagy NiMH akku.
ARC3 – Eredetileg gumimotoros modellek, max. 300-as ferritmotorral
A meghajtó telep lehet:
–max. 8 cella NiCd vagy
NiMH akku, tömege max. 150 g, vagy
–max. 2 cella LiPo akku, tömege
max. 90 g.
A tömeg a telepen lévő
összes tartozékkal együtt értendő.
a) A
modell feleljen meg az eredeti tervrajz, anyagjegyzék, építési leírás vagy más
dokumentumok méret-, alak- és anyagelőírásainak, melyeket a versenyzőnek hitelt
érdemlően dokumentálnia kell. (Pl. rajz, fénykép, építési leírás.)
b) A rádióberendezés olyan
legyen, hogy azt 20 kHz frekvencia különbséggel egyidejüleg lehessen
üzemeltetni más berendezésekkel. Ha a rádió nem felel meg ezen követelménynek,
a versenyző meg kell adja a működési sávszélességet (max. 50 kHz).
A
modell építését egy legalább 3 főből álló zsűri értékeli.
Az
új építésű modelleknél ellenőrizni kell a modell keletkezési évszámát, a főbb
geometriai méreteket, az anyaghűséget, a bevonó anyagot. A méretbeli eltérés
nem lehet nagyobb 0,5%-nál (Ez 1000 mm-nél ±5 mm eltérést jelent. ). Az
eredmény megfelelt, vagy nem felelt meg lehet. A megfelelés tényét az antik
szakág bélyegzője hitelesíti.
A.4.3 Engedélyezett
változtatások
a) Az AF
osztályban az időzítéshez elengedhetetlen módosítások;
b) Az ARC
osztályban a kormányzáshoz, az irányító berendezés beépítéséhez és
üzemeltetéséhez elengedhetetlenül szükséges módosítások, melyek nem
változtatják meg a modell körvonalát és építési jellegét, valamint a
súlytöbblet miatt szükséges nem feltűnő erősítések (pl. a léckeresztmetszetek
módosítása, a főtartó dobozolása, segédbordák, segédtartó, beépítése, stb.);
c) A szállíthatóság érdekében végzett
változtatások: a szárnyfelerősítés nem feltűnő módosítása (egybe épült szárny
megosztása, szárnycsonk módosítása stb.), és olyan módosítások, melyek a modell
körvonalát nem változtatják meg;
d) Már nem hozzáférhető, vagy idejét múlt
szerkezeti és bevonó anyagok helyettesítése más hasonló anyagokkal szerkezet
erősítése céljából;
e) Az eredeti profil módosítása;
f) Gyári készítésű légcsavar alkalmazása
anyagától függetlenül, kivéve a fémből készültet;
g) Az elektromotoros modelleknél a hátrahajló
légcsavar használata;
h) Az ARC3 kategóriában a futómű elhagyható.
A.4.4 Nem
engedélyezett változtatások
Az alábbi változtatások
esetén a modell nem minősül antik
modellnek:
a) A modell eredeti jellegét megváltoztató
eltérések: pl. vitorlázó modell motorizálása;
b) Az eredeti építési mód megváltoztatása, pl.
fenyő-rétegeslemez helyett balsa, kompozit nagymértékű használata;
c) Felvasalható műanyag fólia, vagy felvasalható
textil bevonat.
d) Féklap vagy ívelőlap alkalmazása, ha az
eredetin nem volt.
e) A modellen elhelyezett fékező berendezés a
célleszállás elősegítésére.
A motort a versenyzőnek kell indítani és beszabályozni.
A modellek startolhatnak a földről, vagy a versenyző, vagy segítője
kezéből.
A
modellt csak a versenyző, a modell tulajdonosa irányíthatja, a modell építőjére
nincs megkötés.
Amennyiben
a pilóta a távirányító kezelésében idegen segítséget vesz igénybe, úgy az a
startja nem értékelhető.
A versenyző két segítőt
vehet igénybe. A startzsinórt a talaj felett tartó személyek nem minősülnek
segítőnek.
Bármelyik kategóriában
egy versenyző két modellel indulhat, az értékelésnél azonban csak a jobbik
modell eredménye számít. A döntőben csak egy modellel lehet részt venni.
A repülési idő mérése a vitorlázó kategóriákban akkor kezdődik, amikor a startzsinór elhagyja a modellt.
A repülési idő mérése az ARC2a Texaco kategóriában a földtől
való elemelkedés, vagy a versenyző, vagy segítője kezének elhagyása
pillanatában kezdődik.
A
repülési idő mérése az ARC2b elektomotoros
kategóriában a motor leállásakor kezdődik.
Az AF kategóriákban a repülést csak az
előírt maximális ideig kell mérni.
Az ARC kategóriákban a mérés a leszállásig
tart. A repítési idő letelte után 1 percen belül le kell szállni, ekkor a
versenyző a kategóriára vonatkozó maximális pontszámot
kapja. Ezen az időn túl a repítésért nem jár pontszám.
Az ARC2b kategóriában
a megengedett motorjárati idő túllépése esetén másodpercenként 30 pontot kell
levonni. A repülési idő mérése a motor leállásakor
kezdődik, amit jelezni kell az időmérőknek. A repítés előtt a versenyzőnek be
kell mutatnia az időmérőknek a motor be- és kikapcsolásának módját.
Amennyiben
a repült idő nem éri el a kategóriára előírt maximumot, úgy a repülési idő
addig tart, amíg a modell először érinti a talaj felületét, vagy akadályba
ütközik, amely repülését véglegesen meggátolja, vagy amikor véglegesen eltűnik
az időmérők szeme elől. Ha a modell eltűnik valamely akadály mögött, vagy egy
felhőben, az időmérők várnak 10 mp-ig, ha ez alatt a modell nem bukkan elő
ismét, az időmérést be kell fejezni, és a repülési időből 10 mp-et le kell
vonni.
A.5.2 Vitorlázó
startberendezés
a) A versenyző csak a regisztráció során lemért
és hitelesített startzsinórt használhat.
b) A gumis startberendezésnél a gumi hossza max.
20 m, a zsinór max. 80 m lehet.
A
gumis startzsinór egyik végét biztonságosan rögzíteni kell a talajhoz. A
kikötéséhez max. 1 méter magas oszlop használható. A leoldás egyértelmű észlelésére a startzsinórt egy legalább 2,5 dm2
felületű jelzőzászlóval kell ellátni, amit a modell közelében, közvetlenül a fő
zsinórra kell erősíteni. A jelzőzászló helyettesíthető ejtőernyővel, ami a
főzsinór részeként a leoldás pillanatáig összehajtva, működésképtelen
állapotban marad. Bármilyen más kiegészítő, stabilizáló szerkezet használata a
felhúzózsinóron tilos.
c) Ha a körülmények lehetővé teszik, a rendező
kijelölhet a gumis felhúzózsinóroknak két, egymástól 170 m-re lévő
startvonalat, ezen belül kell a zsinórt lecövekelni, és a startot végrehajtani.
d) A modellek startolhatnak kézi felhúzással is. Ebben az esetben a zsinór nagy rugalmasságú tagot nem tartalmazhat. A zsinór maximális hossza 100 méter lehet, és a b) pontban leírt jelzőzászlót, vagy ejtőernyőt kell használni. A húzóembernek a leoldáskor a talajon kell állni, a zsinór nem dobható el.
A.5.3 Texaco
kategória
Az üzemanyag tanknak a modell súlyához igazodva
megfelelő térfogatúnak kell lennie, és úgy kell elhelyezkednie, hogy a
csatlakozó csövekkel együtt könnyen ellenőrizhető, lehetőleg átlátszó legyen. A
motort lehet járatni, melegíteni a felszállás előtt. Start előtt azonban a
tankot ki kell üríteni, és kimért térfogatú üzemanyaggal feltölteni. Amennyiben
a tartály kapacitása pontosan megfelel a modell súlyához rendelt térfogatnak,
úgy egy versenybíró előzőleg ellenőrzi, és a startlapra rávezeti, aláírásával
igazolja tartály kimért tényleges térfogatát. A motorjárati idő beleszámít a
repülési időbe.
Az üzemanyag mennyiségeket az alábbi táblázat tartalmazza.
Súly gr Üzemanyag
max. Súly gr Üzemanyag max.
0 – 600 2 cm3 2601 – 3000 14 cm3
601 – 1000 4 cm3 3001 – 3400 16 cm3
1001 – 1400 6 cm3 3401 – 3800 18 cm3
1401 – 1800 8 cm3 3801 – 4200 20 cm3
1801 – 2200 10 cm3 4201 – 4600 22 cm3
2201 – 2600 12 cm3 4601 – 5000 24 cm3
A.5.4 Hivatalos
repítések, kísérlet
A versenyző minden
benevezett modelljével három hivatalos repítést végezhet. A repítéseket a
rendező által megadott időtartamon belül kell végrehajtani.
Kísérletnek minősül, ha
a modell elhagyja a talajt, vagy a versenyző, vagy segítője kezét. Egy hivatalos
repítés végrehajtásához a versenyző két kísérletet tehet. Második kísérletre
akkor kerülhet sor, ha:
a) Első kísérletre a repült idő kevesebb, mint 20
másodperc;
b) Az AF1C
kategóriában a motorjárat meghaladja a 15 mp-et;
c) A modell az indítás közben egy személlyel
ütközik, kivéve a modellt feladó személyt, vagy segítőt;
d) A vitorlázó modell felhúzás közben egy másik, szabadon repülő modellel, vagy egy másik startzsinórral
ütközik, és a felhúzás normálisan nem folytatható;
e) A modell repülés közben egy másik modellel
vagy startzsinórral ütközik, kivéve a saját startzsinórt.
Ha a c), d) és e)
esetekben a modell normálisan folytatja a repülést, a versenyzőnek jogában áll
kérni, hogy a repítést hivatalosnak fogadják el, még akkor is, ha ezt csak a
kísérlet végén teszi.
Ha második kísérletre
kerül sor, akkor ennek eredménye a hivatalos pontszám.
a) AF1A kategória: startzsinór hossza................ 18 m
repítési
idő........................... 60
mp
b) AF1B kategória: repítési idő........................... 180
mp
c) AF1C kategória: max. motorjárat....................
15 mp
repítési
idő........................... 180
mp
d) ARC1a, ARC1b kategóriák: startzsinór
hossza max.......... 80 m
gumi
hossza max................. 20 m
repítési
idő.......................... 300
mp
e) ARC2a Texaco kategória
repítési idő 600 mp
f) ARC2b kategória: max. motorjárat..................... 60
mp
repítési idő ……………………300 mp
f) ARC3 kategória: max. motorjárat..................... 90
mp
repülési
idő.......................... 300
mp
g) Az ARC
rádióirányítású modelleknek a rendezőség által meghatározott területen belül
kell leszállni. A zászlókkal kijelölt terület lehetőleg legalább 10.000 m2
nagyságú legyen (100x100m). Területen belüli leszállásnak minősül, ha a modell
bármely része a kijelölt területen belül nyugszik meg. Területen kívüli
leszállás esetén a startért nem jár pont. A repülési idő nem értékelhető, ha a
modell a levegőben valamelyik alkatrészét elveszíti.
Minden repült teljes
másodpercért 1 pont jár.
A
verseny végeredménye a három repítés pontszámának összege.
Amennyiben
a három forduló nem teljesíthető, pl. időjárási okból, illetve valamelyik
fordulót meg kell szakítani, akkor az addig repített teljes forduló(k)
összesítése adja a végeredményt.
AF1A:
max.................................... 180 pont
AF1B:
max.................................... 540 pont
AF1C:
max.................................... 540 pont
ARC1a, ARC2b, ARC3 kategóriák: max. 900 pont
ARC2a Texaco max....................... 1800 pont
Amennyiben
az első három helyen pontegyenlőség van, döntő startokat kell végezni.
Ha
a döntő repítés(ek)et nem lehet végrehajtani, pl. időjárási okokból, a döntősök
teljes egyetértése esetén a helyezések eldönthetők máshogy is, pl. sorsolással.
Az AF kategóriákban a feladat
változatlanul hagyásával további startot, startokat kell lebonyolítani.
A rádióirányítású kategóriákban - az ARC2a kategóriát kivéve, - a döntő startokban a repítési idő 600 másodperc.
Az ARC2a Texaco kategóriában
a döntőkben a repítési idő 15 perc
A döntőre a rendezőség 10 perces időtartamot jelöl ki, amely időtartamon belül meg kell kezdeni a feladat végrehajtását: vagyis a vitorlázó modelleknek le kell oldani, illetve az ARC2a modellnek el kell startolnia, az ARC2b, és az ARC3 modelleknél a légcsavarnak állnia kell. Ezen 10 percen belül a versenyzőnek joga van egy második kísérletre az 5.3 pont betartásával.
További pontegyenlőség esetén a többi döntő feladat célleszállással egészül ki, valamint a repítési idő túllépéséért másodpercenként kettő büntetőpontot kell levonni. A start eredménye a repítési pontszám és a célleszállásért kapott pontszám összege. A célleszállásért járó pontszámok a következő táblázatban találhatók.
Távolság a jeltől
(m) Pontszám Távolság a jeltől (m) Pontszám
1 ...................... 30 9 ...................... 14
2 ...................... 28 10 ...................... 12
3 ...................... 26 11 ...................... 10
4 ...................... 24 12 ....................... 8
5 ...................... 22 13 ....................... 6
6 ...................... 20 14 ....................... 4
7 ...................... 18 15 ....................... 2
8 ...................... 16 15 felett
.............. 0
A
célleszállás helyét a talajon jól láthatóan kell megjelölni. A modell
leszállási helyét a kijelölt ponttól a nyugalomba került modell orráig kell
mérni, és egész méterre kell felkerekíteni.