Jó fotókat csak jó időben, jó helyen lehet készíteni. A
jó idő teljesen szerencse kérdése, viszont a jó helyet meg kell keresni.
Annak aki hajókat akar fényképezni szinte ideális terület Budapesten a Duna
Szabadság híd és Margit híd közötti szakasza. Itt nagyon sokféle folyami hajó
található. Az időpontot célszerű egy kora nyári, vasárnap reggelre
választani. Jó fényviszonyok, és élénk hajóforgalom várja ilyenkor a
vállalkozó kedvű hajóbarát fotóst.
A Duna Budapestnél szinte észak-dél tájolású, ezért
reggel a hidakról lehet nagyon szép fotókat készíteni a folyamon haladó,
illetve a jobb parthoz kikötött hajókról. Reggel még a város porát sem veri
fel a forgalom, ezért ezzel sem kell számolnunk (délutánra a levegőben szálló
por nagyon zavaró lehet). A rakpartokon, hidakon sétálgatva legyünk nagyon
óvatosak! Könnyű felbukni a kikötőkötelekben, kiálló kövekben. Nagyon sok a
kő- és macskakő burkolat, ami síkos lehet. A gépkocsikkal is vigyázni kell,
mert a rakpartokon szinte állandóan erős forgalom van, a hidakról nem is
beszélve. Kikötött hajóknál, ha van rá lehetőség, érdemes lemenni egészen a
víz széléig és onnan készíteni néhány fotót, de nagyon vigyázzunk, mert a
kövek mozognak, és igen csúszósak. Nagyon sok a törött üveg és más szemét.
Nehéz megállni, de soha ne mászkáljunk a víz melletti köveken
fényképezőgéppel a kézben, mert nagyon könnyen el lehet esni, csúszni és
akkor a gép is sérülhet és mi is komolyabb balesetet szenvedhetünk. A hidak
egyik oldaláról a másikra mindig a hídról lemenve, a gyalogosoknak
fenntartott útvonalakon menjünk át, ne kísérletezzünk az úttesten való
átszaladással, mert szinte biztos, hogy elüt egy autós.
Budapesten nem célszerű gépkocsival közlekedni,
egyfelől mert környezetszennyező, másrészt az előttünk haladó másik autón
kívül nem sokat látni, pedig lenne mit nézni. Ráadásul a belvárosi parkolási
díjjak sem valami barátságosak. Ha van
rá lehetőség a város szélén egy P+R parkolóban tegyük le autónkat, és tömegközlekedéssel
folytassuk az utat. Bevált módszerem, hogy a Közlekedési Múzeumnál parkolok
le (egyelőre ott még ingyenes a parkolás), átsétálok a ligeten, és a kis
földalattival közelítem meg a Duna partot (a végállomás a Vörösmarty tér,
onnan 3 perc a part gyalogosan).
|
1. szakasz
(Közraktár
utca - Szabadság híd)
|
|
Túránk a Pesti
Alsó Rakparton kezdődik, ott ahol a Közraktár utca ráfordul a rakpartra. A
közelben van a M3 metróvonal Kálvin tér megállója, valamint a 2, 2A, 47, 49,
83 villamos-vonal Fővám tér megállója. A bal parton két kikötőhely található,
ahol általában nagyméretű, külföldi nyaralóhajók állnak. Mögöttük (a Petőfi
híd felé) gyakran úszó munkagépek találhatóak. A hajók a rakpart felől és a
Szabadság-hídról is fényképezhetőek. A túlsó parton látható a Budapesti
Műszaki Egyetem épülete.
|
2. szakasz
(Szabadság híd
– Erzsébet híd)
|
|
A rakparton
haladjunk tovább az Erzsébet híd irányában. Itt található a nemzetközi
hajóállomás. A terület határállomás is, ezért a hajók nem közelíthetőek meg a
rakpart felől. A hidakról próbáljunk fényképezni. A szárnyashajók is innen
indulnak. Az Erzsébet híd lábánál véget ér a határszakasz, és itt egy széles
lépcső is vezet a vízhez. A legfelső poszton álló hajókat innen közelről
fotózhatjuk. Itt érdemes az Erzsébet híd felső oldalán időzni egy kicsit,
mert a beérkező nagy hajók itt rundóznak, műveleteznek rá a kikötőhelyekre. A
túlsó parton a Gellért hegy panorámája látható. Tiszta időben a szabadság
szobor is jó témát ad a fotósnak.
|
3. szakasz
(Erzsébet híd
– Széchenyi Lánchíd)
|
|
Áthaladunk az
Erzsébet híd alatt tovább a Széchenyi Lánchíd irányában. Itt a bal parton
nagyon sok hajóval találkozhatunk. Először egy öreg lapátkerekes bérhajóval,
mellé kötve a ZSÓFIA FŐHERCEGNÉ
rendezvényhajó. Ezt követően különböző vállalkozások sétahajó állomásai.
(elég gyakoriak a járatok 1500 Ft. körüli viteldíjjal). Szinte mindig van
kikötve egy-két kisebb panoráma, vagy sétahajó az úszómólókhoz. Feljebb a
vigadó téri hajóállomás jellegzetes épülete. Innen indulhatunk hosszabb
utakra, akár a „mesehajóval”, akár a Dunakanyarba. Itt az úttest szélén
fizetős parkolók is vannak. Tovább étteremhajók vannak kikötve, majd a KOSSUTH múzeumhajó, a HUNYADI és a TÁNCSICS testvérhajók, és végül a BUDAPEST. A BUDAPEST mögött a parton található az
országzászló. A Belgrád rakpart és a Szende Pál utca kereszteződésében a
Magyar Tengerészek emlékművét találjuk.
Szemben a Budai
Vár, a KOSSUTH múzeumhajó
magasságából a teljes palotát átfogó panorámaképeket készíthetünk.
|
4. szakasz
(Széchenyi
Lánchíd –
Batthyány tér)
|
|
A Széchenyi
Lánchíd másik oldalán a RÁKÓCZI kirándulóhajó
állandó kikötőhelye található. A parton a Magyar Tudományos Akadémia épülete.
Itt áll a Budapest zászló. Alacsony vízállásnál a Lánchíd alatt a parti
köveken is át tudunk jutni. Itt egy időre elhagyjuk a bal partot (Pesti
oldalt) és átsétálunk a budai oldalra a jobb partra. A budai oldalon sajnos
nem lehet közvetlenül a folyam mellett haladni, csak a Bem Rakparton, de a
fontos helyeken lépcsőn le lehet jutni a Budai Alsó Rakpartra, amin
gyalogátkelő helyeken juthatunk át.
Menjünk el a
Szilágyi Dezső térig, itt le tudunk jutni egészen a partig, sőt még a vízhez
levezető lépcső is van. Itt van parthoz kötve az EUROPA valamint a PANNÓNIA.
Kicsit feljebb található a Millennium Boat Kft. Kikötőhelye. Itt áll egymás
mellet a MILLENNIUM I és a MILLENNIUM II. „Moszkva” típusú hajók
és a SZABADI vízibusz, majd a
Batthyány téri hajóállomás következik. Szemben a túlsó parton az Országház
épülete látható.
|
5. szakasz
(Margit híd
környezete)
|
|
A túra a Margit
hídnál ér véget. Itt még jelentős számú és fajtájú hajót találhatunk. A jobb
parton a Bem József tér vonalában több állóhajó van, és az állóhajókhoz a víz
felől általában a „Moszkva” típus egységei vannak kikötve, de szokott itt
vízibusz is állni. Most ismét keresztezzük a folyót. A Margit hídon jutunk át
a túlsó partra. A híd feléig a jobb oldalon haladjunk, a felétől (szigeti
lejáró) pedig a baloldalon, így mind a Bem J. térnél, mind az Újpesti
rakpartnál álló hajókat fényképezhetjük a hídról.
A híd pesti oldalán ballra le lehet jutni a
Pesti Alsó rakpartra. Itt megint egész közel lehetünk a kikötött hajókhoz. A
parti kövek is megközelíthetőek.
Felfelé haladva először a BKV kishajói
vannak kikötve, majd a Sailor Kft, a Silver Boat Kft, és a Panoráma Deck Kft
hajóinak kikötőhelyei találhatóak. Különösen érdekes a Panoráma Deck
úszó-mólóinál található igen színes történetű ATTILA motoros és a HABLEÁNY
átalakított motoros. Szerencsés esetben akár 20 hajóval is találkozhatunk
ezen a helyen. A Jászai Mari térről a 2, 2A villamossal visszajuthatunk a
túra kiindulópontjára.
|
A túra hossza cirka 5,2 Km, tehát egy kicsit több mint
egy könnyű séta, de azért nem is túlságosan megterhelő. Ha mégis megfáradnánk
közben, a partokon található számtalan kávézóban, étteremben megpihenhetünk,
erőt gyűjtve.
|