SRY MODELLEZŐ KÖNYVTÁR


 

Eredeti megjelent:

Modellezés

1992. I.szám 20-21. old.

 

Súlypontszámítás repülőmodellekre

 

Német laptársunkban megjelent ta­nulmányában Frederik Lanchen ér­dekes számításokat közöl súly­pontszámításhoz. Írásában D.Alten­kirch, valódi gépekhez készített képleteit használja fel.

 

  A következőkben ismertetünk egy egy­szerű, de elegendően pontos eljárást a modell semleges pontjának (nyomáskö­zéppontjának) meghatározásához. A semleges pont ismerete előfeltétel a súlypont kiszámításához.

 

  E súlyponthoz viszonyított távolsága ad­ja meg a stabilitás mértékét. Helyzete független az alkalmazott profiltól; kizáró­lag könnyen meghatározható geomet­riai adatokat kell figyelembe venni. Ez biztonságot nyújt a berepítéskor, mivel a súlypont helyzetét már nem kell becsül­ni. Még a későbbi, gyakran hosszadal­mas "besúlyozás" is elmaradhat, ha pontosan elvégezzük a következő mé­réseket és számításokat.

 

1.ábra.

(az ábra rákattintva nagy méretbe, új ablakban megjeleníthető)

 

SZÁMÍTÁSI ELJÁRÁS

(lásd az ábrát) Először elkészítjük a modell felülnézeti rajzát papíron 1:10-es arányban. Ehhez a következő méreteket kell dm-ben meghatározni, amilyen pontosan csak lehetséges, közvetlenül a modellen vég­zett mérésekkel. (A későbbi számítá­sokban négy tizedesnyi pontossággal dolgozzunk, hogy a hibát elfogadható határok között tarthassuk.)

 

b  - teljes fesztávolság (a törzs hossz­tengelyére merőlegesen)

li   - szárnymélység, belül

la - szárnymélység, kívül

lk   - szárnymélység

b1, b2 - rész fesztávolságok

 

EGYSZERŰSÍTÉSEK

 

- A derékszögű, téglalap alakú szárny esetében elmarad a közepes szárny­mélység, kiszámítása, mivel ez azonos a szárnytő mélységével.

- Ha a téglalapszárny nem nyilazott, úgy a szárny semleges pontja a szárnytő mélységének 25%-ában van.

- Egyszerű trapézszárny esetében la, b2, x2 nem értelmezhető, értékük nulla.

- Amennyiben az 1/4 vonal a teljes fesz­távolságon át merőlegesen fut, a törzs hossztengelyére, úgy a szárny semle­ges pontja a szárnytő mélységének 25%-ában helyezkedik el.

- Ha a szárny alakja elliptikus vagy eh­hez hasonló, akkor a szárnymélységet a fél fesztáv mentén integrálni kell.

 

A RÉSZFELÜLETEK SEMLEGES PONTJÁNAK MEGHATÁROZÁSA

 

Mérjük fel a mindenkori részfelület belső mélységét kívül, a külső mélységét pe­dig belül (ahogyan ez az ábrán látható). A segédvonalaknak az 1/4 vonallal adó­dó metszéspontjaiból adódnak a részfe­lületek semleges pontjai. Ezután meg­mérjük a részfelületek semleges pontjá­nak távolságát (x1, x2) a törzsorrig (a bá­zisvonal az 1.ábrán), majd kiszámítjuk a részfelületeket:

 

Eközben a szárnyat úgy számoljuk, mintha a vége lekerekítés nélküli, vagyis egyenes lenne.

 

A részfelület semleges pontokat a rész­felületek arányának megfelelően kell súlyozni , hogy megkapjuk a szárny semleges pontját. Ha behelyettesítjük a fenti értékeket a

 

 

egyenletbe, megkapjuk a szárny semle­ges pontjának helyzetét. Ezt a pontot bejelöljük a törzsön illetve a szárnytö­vén (NSZ pont).

 

A közepes szárnymélység az összes szárnymélység számtani középará­nyosa és a következő egyenlettel szá­míthatjuk ki:

 

 

A közepes szárnymélység eleje (az "orr­léc") 0,25 x lm távolságra van a szárny Nsz semleges pontja előtt. A vége (a "kilépőléc") 0,75 x lm-nél he­lyezkedik el a szárny semleges pontja mögött. Ezt a két pontot is bejelöljük a törzsön illetve a szárnytövén. Ugyan­ilyen módon szerkesztjük ki a vízszintes csillapítósík semleges pontjának (NCS) helyét is (az orrlécet és a kilépőlécet itt nem kell megjelölni).

A vízszintes csillapítósík erőkarja (RCS) a csillapító semleges pontja és a szárny semleges pontja közötti távolság. Kacsa modell esetében ezt a távolságot majd negatív előjellel kell a képletbe behe­lyettesíteni.

 

 

TOVÁBBI SZÁMÍTÁSOKHOZ SZÜKSÉGES ADATOK:

 

1.Szárnyfelület, F (dm2), Fesztáv x közepes szárnymélység

2.Közepes szárny­ mélység, lm (dm), (3) képlet

3.Szárny oldalviszony ,L (-), fesztáv/közepes szárnymélység

4.Vízszintes csill. FCS (dm2) analóg a szárnyfefelületlülettel

5.Vízszintes csill. Viszony, Lcs (-) analóg a szárny oldaloldlaviszonnyal

6.Csillapító erőkar, RCS (dm) lásd a szöveget

 

KÉPLETEK

A fenti adatokat helyettesítsük be az alábbi - minden külön magyarázat nél­kül közölt - képletekbe és sorban szá­mítsuk ki azokat.

 

Az irányértékek támpontként szolgálnak a közbenső eredmények nagyságrend­jéhez.

 

A γN x 100 szorzat a semleges pont relatív helyzetét adja meg a közepes szárny­mélység százalékában. A repülőmodell semleges pontja tehát lm x γN távolságra helyezkedik el a törzsön berajzolt köze­pes szárnymélység belépő éle mögött.

 

A súlypont mintegy 8-10%-kel (az lm-re vonatkoztatva) vagy ennél kevesebbel legyen a repülőmodell semleges pontja előtt. Semmi esetre sem lehet mögöt­te!!! Az SN távolság (pl. 8%) a stabilitás­mértékét fejezi ki. PI. egy RC modell esetében. Minél közelebb van az S az N-hez, annál fordulékonyabb a modell a kereszttengely körül, de a csökkenő sta­bilitás miatt nehezebb vezetni. Ezért a magassági kormány kitérését csökken­teni kell, így a modell pumpáló mozgása kisebb lesz.

Ha az S az N közelében van, akkor a re­pülés pályájának a dőlésszöge közel ál­landó marad minden sebességnél. A modell viselkedése a kereszttengely kö­rül közelítőleg indifferens.

 

Az archiváló megjegyzése: Igen nagy figyelemmel, és némi előképzettséggel, kell elolvasni a fenti cikket, ahhoz, hogy minden részletében értelmezhető legyen. Sajnos lényegi hibák is vannak benne (Pl. a 7. képlet Lcs tagja ami sehol máshol nem szerepel és a szöveg sem ad rá magyarázatot, hogy mi is lehet ez), és a számítások természetes logikai sorrendjét sem követi. Mivel ez egy igen hasznos és értékes szakmai anyag készítettem hozzá egy kiegészítést, aminek segítségével könnyebbé válik a fentiek megértése, és a közölt egyenletek valóban minden repülőmodellező hasznára lehetnek.  A KIEGÉSZÍTÉS ITT>>> olvasható

 

 

 (Kép és szöveg az FMT nyomán)

 

♣ Archiválta SRY 2005 július 12. ♣ CANON LiDE system ♣ Microsoft Word ♣ SRY MODELL 2005