Jakovlev
Fesztáv : 25 m Hosszúság : 21 m Magasság : 6,5 m Befogadóképesség : 34 utas Saját tömeg : 9.010. kg Max. felszállótömeg : 15.310.kg Utazási sebesség : 550 km/h Legnagyobb sebesség : 600 km/h Max. hatótávolság : 1.600. km |
Három sugárhajtóműves, rövid hatótávolságú szállító és többfeladatú repülőgép. A Jakovlev-tervezőiroda a Li-2 utasszállító gépek leváltására, füves repülőtereken való üzemelésre tervezte. A prototípus 1966. október 21.-én repült először , az Aeroflot keretében 1968. szeptember 30.-án került sor az első utasszállításra Jak-40–nel. A Jak-40 ezután a SZU 800 km-nél rövidebb útvonalain a legszélesebb körben alkalmazott géppé vált. A gyártás során több mint 800 Jak-40 épült. A gépet alkalmazták Afganisztánban, Bulgáriában, Csehszlovákiában, Franciaországban, NSZK-ban, Lengyelországban, Jugoszláviában, Magyarországon. Ezeken kívül több országban alkalmazták a típust katonai célokra is.
Magyarországon a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatóság (LRI) a földi radarberendezések kalibráláshoz alkalmazott egy Jak-40 gépet 1975-től.
A kiállított példány:
Lajstromjelek:
Lajstrom |
Géptípus |
Lajstromozva |
Megszűnés |
Megsz.oka |
HA-YLR |
Jak-40E |
1975 |
2000 |
- |
HA-LJA |
Jak-40E |
1991 |
1998 |
Eladták |
HA-LJB |
Jak-40K |
1991 |
1998 |
Eladták |
HA-LJC |
Jak-40E |
1992 |
1997 |
Eladták |
HA-LJF |
Jak-40 |
1999 |
1999 |
Eladták |
HA-LJG |
Jak-40 |
2001 |
2001 |
Eladták |
♣ SRY MODELL ♣ 2004 ♣ Shot by CANON ♣ Powered by MS WORD ♣
♣Literature : Csanádi-Nagyváradi-Winkler
A Magyar Repülés Története MKK1977; Moldoványi-Zsille
Égi Utakon MKK1987; Vass Repülőgépek, Helikopterek,
Rakéták MKK1982; Repülési Lexikon AKADÉMIA1991; Repülőgép Enciklopédia
GEMINI1992; www.freeweb.hu/horac/kezdo.html
♣