TOLÓHAJÓ KEDVELŐK BARÁTI KÖRE
ELSŐ
TOLÓHAJÓ MODELLEK BÁRKAMOZGATÓ VERSENYE
RÁCKEVE
2008. október 4.
2008. október 4.-én a Ráckevei (Soroksári) Dunán, Ráckevénél a régi malom (most Tesco áruház) mögötti kis öbölben (47°10’ 23.51” Észak, 18°56’ 40.80” Kelet) rendezte meg a Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre első Tolóhajó Modellek Bárkamozgató Versenye-t. A reggeli induláskor már nyilvánvaló volt, hogy az égiek nem fogadták kegyeikbe a versenyzőket és résztvevőket. A várt nyugodt, kellemes őszies nap helyett igen kellemetlen időjárás köszöntött ránk. Eső, hideg, és erős szél volt a menü, amit az időjárás erre a napra szervírozott. Igencsak elszántnak kellett lenni ahhoz, hogy valaki elinduljon a verseny helyszínére és bízzon benne, hogy nincs egyedül ezzel a döntésével. A modellezőkben viszont van valami alapvetően érthetetlen tűz, ami hajtja előre akármilyen is az időjárás, akármennyire mostohák is a körülmények. Csak ennek tudható be, hogy a körülmények ellenére a versenyre 9 versenyző jelentkezett 5 tolóhajóval.
A verseny résztvevői.
A hajók és felszerelések kipakolása után azonnal előkerült a meleg tea, kávé (köszönet érte „Manómamának”), az esernyő, az esőkabát és minden szükséges túlélő felszerelés. Elkezdtük letelepíteni a versenypálya elemeit a vízbe és hamarosan a hajók is vízreszálltak. Egy hagyományos versenyen ilyenkor következne a nevezések bonyolítása, rádiófrekvenciák egyeztetése és hasonló szervezéstechnikai problémák megoldása, de ez nem egy hagyományos verseny volt. Már a hirdetményben is jeleztük, hogy ez bizony kísérleti verseny lesz, aminek alapvető célja, hogy közösen kidolgozzuk a tolóhajó-versenyzés módszereit. Eddigi ismereteim szerint ez volt az első ilyen jellegű verseny Magyarországon, így aztán ez afféle „ugrás a sötétbe” rendezvénynek néztünk elébe.
Az eredeti elképzelésekhez képest (eredeti szabályzat tervezet >>>) az első lényegi változtatás az lett, hogy a pályán egyszerre csak egy hajó fut, és nem kettő, ugyanis a telepített akadályokon a tolt bárkát továbbító hajók önerőből is át tudtak jutni, így nem volt szükség más hajó segítségére. Ezzel a versenyző-párok összesorsolása, és a páros verseny bonyolult értékelése is szükségtelenné vált, nagyban megkönnyítve mindenkinek a dolgát. A futamok értékelése a futam teljesítésének ideje alapján történt, a hajók műszaki kivitelére megkötés nem volt, csak a pályán elhelyezett akadályok szabta méretkorlátozásokat kellett bevezetni.
A verseny „főszereplői”: Stopper,
variabárka, tolóhajó(k) és az akadályok.
Mint minden technikai sport esetében itt is kisebb-nagyobb műszaki hibák jelentkeztek, szerencsére egy haváriát szenvedett hajónak és kapitányának sem kellett aggódnia, volt rendelkezésre álló, a mentést gyorsan elvégző tolóhajó bőven a helyszínen. További problémát jelentett az egyre erősödő szél, ami különösen a gyengébb hajtóművel felszerelt hajóknak okozott egyre megoldhatatlanabbá váló kihívást. A hullámzás intenzitása szerencsére nem követte a szélsebesség növekedését. Ez elsősorban a szerencsésen megválasztott helyszínnek köszönhető, a védett öbölben magas hullámok nem tudtak kialakulni, a nyílt vízi hullámok pedig olyan irányban haladtak, hogy nem tudtak befutni az öbölbe. A szél végül annyira felerősödött, hogy a versenypályát át kellett telepíteni a „Fregatt-Pub” és a part közötti szűk helyre, ahol az állóhajón üzemelő szórakozóhely felépítménye elégséges szélvédelmet nyújtott. Az áttelepítést követően elkezdődhetett a konkrét verseny.
A nevezés pillanatai.
A futamok lebonyolításának menete a következő képen alakult:
1.) A futamra jelentkező versenyző a tolóhajóját összekapcsolja a variabárkával. A bárka és hajó összekapcsolására a gumigyűrű vált be leginkább, így mindenki azt használta.
2.) A variabárka hosszának változtatásával a tolóhajó-bárka szerelvény teljes hosszát beállítottuk 900 mm-re. A hosszt sablonnal ellenőriztük.
3.) A tolóhajó-bárka egység vízre került, és orral előre behajózott a rajt/cél dokk-ba.
A tolóhajó a rajt/cél dokk-ban startra várva.
4.) Rajt vezényszóra hátramenetben kihajózott a dokkból, és az előírt menetvonalon teljesítette a pályát. A rajt vezényszótól, a célba érkezésig mért idő lett a futam eredménye.
A RAJT vezényszó után a hajó kitolat a dokk-ból, megkerüli a fordító-bolyát, behajózik a
„labirintus”-ba a felső kapun, és abból
a jobb oldali kapun kihajózik….
… A hajó ismét
megkerüli a fordító-bolyát, és a felső kapun behajózik a „labirintus”-ba,
majd onnan a bal
oldali kapun kihajózik. Végül behajózik a rajt/cél dokk-ba.
- Egy versenyző három futamot teljesített, és ebből a két legjobb időeredmény lett figyelembe véve az értékeléskor.
A versenyre nevezettek és elért eredményeik:
Hely. |
Név |
1.fut. |
2.fut |
3.fut. |
Össz.: |
1. |
Surman Zsolt (SRY) |
88,72 |
79,68 |
123,69 |
168,40 |
2. |
Tóth Gábor (Gtoth) |
106,93 |
87,06 |
108,16 |
193,99 |
3. |
Benedek Zoltán (Mamut) |
151,41 |
101,97 |
91,56 |
199,53 |
4. |
Surman Bálint (Skykapitány) |
159,81 |
116,28 |
106,54 |
222,82 |
5. |
Chován Szilveszter (Manópapa) |
130,28 |
1352,00 |
139,96 |
270,24 |
6. |
Farkas Marcell (Marci) |
292,60 |
145,25 |
204,04 |
349,29 |
7. |
Farkas Roland (Roli) |
195,52 |
222,82 |
230,6 |
408,34 |
8. |
Farkas Benjámin (Benji) |
218,00 |
218,72 |
--- |
436,72 |
9. |
Decsi Ferenc (Feco 1)* |
--- |
--- |
--- |
--- |
A figyelembe nem vett, kieső futamidők pirossal jelölve. Az időeredmények másodpercben vannak megadva.
* A hideg, és eső miatt nem teljesített futamot.
A versenyzők közül az első helyezett átvehette a Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre, Bárkamozgatós Vándorkupálya-t, Az első három helyezett helyezésének megfelelő oklevelet, a többi versenyző emléklapot kapott. A vándorkupa –mint neve is jelzi- a következő tolóhajó versenyig maradhat a versenyző birtokában, ekkor újra elnyerheti, vagy átadja az új győztesnek.
A Tolóhajó Kedvelők Baráti Köre,
Bárkamozgatók Vándorkupája.
A verseny tapasztalatait összegezve:
- Az első, és legfontosabb, hogy bebizonyosodott, lehet ilyen versenyt rendezni, sőt kifejezetten hangulatos, izgalmas az efféle tolóhajóverseny. Mivel a pálya alapterülete relatív kicsi, ráadásul igen közel van a parthoz, mindenki mindent jól lát, minden esemény jól megfigyelhető. Ez azt eredményezi, hogy a jelenlévők -akár egy sporteseményen- buzdítják a versenyzőket, nem ritka a hangos tetszésnyilvánítás. Így a nézők is részeseivé válnak az eseményeknek, ami igen jó hangulatot teremt.
- Az alap elgondoláshoz képest elvetésre került a kétversenyzős futam. Egy hajó önállóan is képes teljesíteni a navigációs pályát, és ezzel szükségtelenné is vált a bonyolult sorsolásos, értékelési rendszer. Elégséges az egyszerű időméréses értékelés.
- A verseny során zavaró volt, hogy a hajószerelvény célbaérkezése nem mindig volt egyértelműen megítélhető! Ezrét a rajt/cél-dokk kialakításán változtatni kell, oly módon, hogy a célbaérkezés ténye mind a versenyzőnek, mind az időmérő bírónak egyértelmű legyen.
A verseny tapasztalatai alapján a továbbiakban módosítani kell a lebonyolítási szabályzatot, és további tolóhajó versenyek megrendezésével népszerűsíteni ezt a hajómodell versenyzési formát.
SRY
2008. október.